En av de dyraste men också mest fartfyllda bilsporterna man kan tävla i är dragracing. Det hela handlar om att föraren med sin bil, från stillastående ska göra en rivstart och sedan köra en sträcka på ungefär 200-400 meter så snabbt det bara går. Man kan köra dragracing med flera typer av fordon men det vanligaste är att man använder specialbyggda bilar.
Dragracing i Sverige
I Sverige är dragracing en något kontroversiell sport. Det beror på att den många gånger bedrivs olagligt på vanliga vägar. Det ställer till det en hel del. Sporten låter nämligen en del och dessutom kan någon annan skadas när bilarna far fram längs gatan. År 1968 hölls dock den första tävlingen i dragracing på en bana utanför Anderstorp och än i dag sker tävlingar i sporten. I Sverige finns det faktiskt flera permanenta banor där det är tillåtet att tävla i dragracing. Banorna Mantorp Park och Pite Dragway är två av dem.
Tävlingen som sådan
Om man ska tävla i dragracing är det klokt att veta lite mer om sporten innan man sätter igång. Det kan till exempel vara bra att känna till att allt tävlande sker på en helt rak bana. Den här banan är inte speciellt lång och det gäller för de tävlande att få upp en hög acceleration på kort tid. Man kan antingen tävla bara mot klockan och genom att jämföra tider, eller så kör två bilar jämsides med varandra. I USA har det också blivit populärt att köra fyra bilar i bredd men då krävs förstås en bredare bana.
Ofta tävlar man i serier eller stegar och det handlar om att två eller fyra förare möts i ett lopp. De andra förarna åker ut. Man fortsätter så tills dess att bara en förare är kvar i tävlingen. Den personen blir vinnare. Det spelar ingen roll om bilen gått sönder eller liknande, om man inte tar sig först över mållinjen är man ute. Om en förare gör något otillåtet eller om en yttre störning sker kan ett lopp dock gå om.
Vad kostar det att tävla?
Dragracing är en av de dyraste motorsporterna att delta i. Det är ofta inte speciellt dyrt att anmäla sig till tävlingarna men bilarna kostar en hel del. Dragracingbilar måste vara utformade på ett visst sätt för att inte flyga av banan i de höga farterna och dessutom måste man tänka på att däcken slits en hel del av rivstarter och hastiga inbromsningar. Det är med andra ord reparationskostnader som bidrar till att sporten är så pass dyr att tävla i. Det gäller att tänka över kostnaderna innan man blir aktiv för när man väl har fastnat för den här intensiva motorsporten kan det vara svårt att sluta köra.